Blog
Öljynvaihto syksyllä – tarpeellinen vai ei?
Tuskin mikään herättää enemmän tunteita mp-keskustelupalstoilla keväisin kuin öljy. Näkökulmia on lähes yhtä monta kuin kommentoijia, jokaisella on oma suosikkiöljynsä ja -tapansa hoitaa öljynvaihto.
Onko öljynvaihto sitten tarpeellista syksyllä vai ei? Öljynmyyjät toki ovat sitä mieltä että mitä useammin vaihdat öljyt, sen parempi. Ja kyllä, jos ajat paljon, öljynvaihto kun on halpaa huoltoa, kannattaa se tehdä säännöllisesti ja ehdottomasti ennen talvea. Polttomoottorista kun on kyse, syntyy moottorin käydessä erilaisia epäpuhtauksia, jotka moottorin sisällä muhiessaan talven aikana eivät ainakaan paranna moottorin kuntoa ja saattavat saada aikaan ihan oikeita ongelmia. Ehkä ei yhden talven aikana, mutta säännöllisesti näin toimittaessa kyllä.
Suositeltavaa on, että vaihdat öljyt keväällä ennen ajokauden alkua ja syksyllä ajokauden päätyttyä. Jos ajat paljon, suosittelen vaihtoa 5000 km välein.
Mikä sitten olisi hyvä ”nyrkkisääntö” öljynvaihtoon eli mitä kannattaa huomioida, tässä muutamia käytännössä opittuja seikkoja:
- Hanki oikeat tarvikkeet eli öljy, suodatin ja prikat. Oikean öljytyypin löydät moottoripyörän ohjekirjasta tai valmistajan sivuilta. Vaikka ”amatimiehet” neuvoisivat käyttämään jotain muuta öljyä, älä kuuntele. Kyllä valmistaja tietää mikä on moottorille paras vaihtoehto.
- Lämmitä moottori kunnolla, esim. ajamalla 10 min. Älä koskaan vaihda öljyä kylmään koneeseen. Lämmittämällä varmistat myös kunnollisen öljyn tyhjentymisen, erityisesti pitemmän seisonta-ajan jälkeen.
- Aseta prätkä pystyasentoon lämmityksen jälkeen ja aseta öljynkeräysastia tyhjennysaukon alle. Huom! tyhjennysaukkoja saattaa olla myös 2, ohjekirjasta löydät tarkemmat tiedot jos olet epävarma.
- Avaa öjyntäyttöaukon korkki/mittatikku.
- Avaa sopivalla työkalulla öljyn tyhennysaukot (proput) moottorin pohjasta. Irroita myös öljynsuodatin.
- Anna vanhan öljyn valua kaikessa rauhassa, älä kiirehdi.
- Asenna uusi öljynsuodatin paikoilleen. Voitele ensin kumirengas öljyllä ja kiristä sen jälkeen käsin paikoilleen. Älä koskaan kiristä liikaa, tiivisterengas saattaa vahingoittua ja öljyä pääsee valumaan ulos moottorista.
- Asenna pohjan poistoproput paikoilleen, tarkista tiivisteprikat (miellään vaihda samalla) ja kiristä kiinni. Oikean kiristystiukkuuden / momentin löydät ohjekirjasta tai kokemuksen kautta. Ole tarkkana että proppu menee oikeille kierteille.
- Kaada moottoriin oikea määrä öljyä, tiedot löytyvät ohjekirjasta. Jos et löydä tietoja, tutki moottorin öljyntäyttöaukon ymäristö, yleensä valmistaja on merkannut lähelle täyttöaukkoa öljymäärän ilman suodatinta, esim. 3,6 litraa. Tämä merkintä ei sisällä öljynsuodattimessa kiertävää öljyä, joka on yleensä luokkaa 2 dl. ÄLÄ KOSKAAN ylitäytä. Mikäli mittatikku ei näytä mielestäsi täytön jälkeen riittävää määrää, älä turhaan huolestu. Jos olet mitannut öljyn oikein, ei mittatikun näyttämällä määrällä ole merkitystä.
- Pyyhi yliroiskuneet öljyrippeet täyttöaukon ympäriltä ja öljypohjasta.
- Käynnistä moottori, mutta ÄLÄ kaasuttele. Anna moottorin käydä tyhjäkäynnillä muutama minuutti, näin varmistat että öljy kiertää koneessa ja voitelee kaikki liikkuvat osat. Mikäli metalli hankaa metallia vasten, vaarana on pahimmillaan moottoririkko = kallista = sitten itkettää.
- Homma valmis. Hävitä jäteöljy asianmukaisesti. VINKKI: Jäteasemat ottavat jäteöljyn yleensä vastaan ilman maksua.