Jatka sisältöön
Ilmainen toimitus yli 99 eur tilauksiin!
Ilmainen toimitus yli 99 eur tilauksiin!
Kypärän valinta edessä?

Kypärän valinta edessä?

Uuden moottoripyöräkypärän valinta voi olla haastava kokemus kaikkien merkkien, mallien ja eri tyylien välillä.

Kypärän valintaa helpottamiseksi kokosimme vinkkejä, joiden avulla voit valmistautua kypärän ostamiseen ja varmistaa että saat mieluisan kypärän.

Ensimmäinen asia, joka on otettava huomioon, on pään muoto. Käytännössä kypärävalmistajilla on käytössään 3 erilaista pään muotoa. Pitkä soikea (long oval), keskikokoinen (intermediate) ja pyöreä (round oval). Kun tiedä millainen pään muoto sinulla on, auttaa se haarukoimaan sopivia kypäriä. Jos päädyt ostamaan kypärän joka ei sovi sinulle oikein, voi se olla pahimmillaan erittäin tuskallista varsinkin pitempien ajomatkojen yhteydessä. Kun testaat kypärää, pidä sitä päässäsi ½ tuntia, jotta mahdolliset ongelmakohdat löytyvät. Jos kypärä tuntuu epämiellyttävältä, hylkää kypärä heti äläkä usko väitteitä, joiden mukaan ”pehmusteet kyllä muotoutuvat”. Mikäli kipupisteet ovat päälaella, ovat pehmusteet siellä yleensä hyvin ohuet ja pehmentymistä ei voi tapahtua. Jos taas paineen tunne on poskissa, on siellä taas enemmän pehmustetta ja mainittu pehmusteiden muotoutuminen on mahdollista. Jos kypärä tuntuu muuten hyvältä päässä, voidaan useimmissa kypärämalleissa poskipehmusteet myös vaihtaa eri kokoisiksi. Kysy rohkeasti vaihtoehtoja tai neuvoa myyjältä.

Sinun on tiedettävä minkä kokoinen pääsi on. Monet kaupat käyttävät kokotaulukoita ja varsinkin jos päätät ostaa kypärän verkkokaupasta, tämä on ainoa tapa varmistaa oikea koko. Kun mittaat päätäsi, käytä mittanauhaa ja mittaa päänympärys juuri kulmakarvojen yläpuolelta pään takaosan paksuimpaan kohtaan. Mittaa muutaman kerran ja pyydä tarvittaessa apua.

Kypärää valitessasi sinun tulee myös varmistaa, että otat huomioon ajoasennon, jossa olet suurimman osan ajasta, kuinka kauan ajat kerrallaan ja millaisissa sääolosuhteissa yleensä ajat. Sinun kannattaa ehdottomasti hankkia arvokkaampi kypärä, mikäli ajat pitkiä matkoja kaikissa sääolosuhteissa. Halvempi kypärä taas voi olla oikea vaihtoehto jos ajat vain lyhyitä lenkkejä hyvällä kelillä. Mieti myös tarkkaan, haluatko kypäräsi sisältävän valinnaisia ​​lisävarusteita, kuten kypäräpuhelimen tai erikoisvisiirin.

Seuraava asia, joka sinun on tarkasteltava, on turvallisuusluokitukset. Varmista että kypäräsi täyttää kaikki nykyiset määräykset. Kypärän tulee olla ECE 22.02 -säännösten mukainen. Nämä asettavat kypärän suojaustason Euroopassa, joten varmista, että kypäräsi täyttää tämän standardin. Voit tarkistaa tämän Sharp Safety Scheme -verkkosivustolta. Huomioithan että EU:n alueella ei ole laillista ajaa muilla sertifikaateilla, kuten esim. jenkeissä käytetyllä DOT-sertillä.

On melko yksinkertaista sanoa, että jos törmäät, oli se kuinka vakava tai pieni kolari tahansa, sinun tulee vaihtaa kypäräsi. Vaikka vaurioita ei ehkä ole näkyvissä, vuoraukset voivat olla vaurioituneet, eivätkä ne siksi tarjoa riittävästi suojaa. Varmista, että hankit riittävän hyvän kypärän kolarin varalta, ei pelkästään ajomukavuuden tai hinnan kannalta.

Päätä kuinka paljon olet valmis maksamaan. Ja vaikka kuinka mielelläsi haluat säästää rahaa, älä koskaan osta käytettyä kypärää. Et voi olla varma onko kypärä esim. pudotettu tai onko se ollut kolarissa. Mikäli kypärä on jollakin tapaa vahingoittunut, saattaa sen suojauskyky olla murto-osa siitä mitä virheettömällä kypärällä on.

Kun olet löytänyt sopivan kypärämallin ja sovitat kypärää, muista ehdottomasti tarkistaa kuinka kypärä liikkuu sivusuunnassa päätä ravistellessa puolelta toiselle. Oikein istuva kypärä liikkuu hyvin vähän ja jos kypärä on liian iso, se istuu löysästi sekä heiluu ravistelun aikana. Jos kypärä taas on liian pieni, tiedät sen heti kun koitat saada sen päähäsi. Liian iso kypärä taas tuntuu usein, ainakin aluksi, hyvin miellyttävältä päässä, eikä kipupisteitä synny. Mutta jos joudut onnettomuuteen, saattaa liian iso kypärä pahimmillaan taittaa niskasi ja tappaa sinut.

Alla on lueteltu erilaisia kypärätyyppejä selkeyttämään valintaa:

Avokypärät (open face): Nimensä mukaisesti jättää kasvot paljaiksi, ovat yleensä muita kypäriä kevyempiä. Luonnollisesti hyvä tuuletus, mutta edellyttää kunnolliset ajolasit. Ei suojaa kasvoja ajon aikana tai onnettomuustilanteessa. Suositellaan käytettäväksi tuulisuojalla / batwingillä varustetun mootoripyörän kanssa.

Umpikypärä (full-face): Nämä tarjoavat eniten suojaa, koska ne peittävät hyvin pään alueen iskuilta. Kypärässä on usein visiiri, jonka voi kääntää ylös tai alas, mutta muu osa kypärästä on kiinteää eikä säädettävissä millään tavalla.

Modulaariset kypärät (avattavat): Näissä kypärissä leukaosan voi kääntää ylös yhdessä visiirin kanssa, jolloin voit ajaa kuin sinulla olisi avokypärä tai umpikypäränä. Ajomukavuus käytännössä sama kuin touring-kypärillä.

Touringkypärät: Hyvä tasapaino tasaisesti jakautuneen painon kanssa ja hyvä äänenvaimennus, mutta eivät vaimenna tärkeitä ääniä. Hyvä tuuletus on erityisen tärkeää varsinkin kuumalla säällä. Erityisen mukava pitkillä matkoilla.

Dual sport -kypärät: Nämä ovat katu- ja crossi-/endurokypärän risteys. Sisältää off road -tyyliä yhdistettynä aerodynaamisuuteen.

Kypärä on ylivoimaisesti tärkein suojavaruste, joten tee itsellesi palvelus ja käytä valintaan aikaa. Olet tekemässä valintaa tärkeimmän ruumiinosan suojaamista.

Tutki, vertaa ja testaa. Repeat. Ja kysy tarvittaessa neuvoa, sitä varten myyjät ovat olemassa.

Edellinen artikkeli Ajokausi korkattu?
Seuraava artikkeli Customride goes Hervanta!