Jatka sisältöön
Kausi 2022 alkaa olla ohi

Kausi 2022 alkaa olla ohi

Siinä se taas meni. Se on ehkä ensimmäinen ajatus mikä tulee mieleen kun katselee ikkunasta ulos ja tuumii mitä tuli prätkällä tehtyä tänä kesänä.

Ja joka kauden päätteeksi alkaa "naamakirjassa" perinteinen melankolinen kommentointi kuinka prätkä on jouduttu siirtämään talvisäilöön ja nyt joutuu odottamaan tulevaa ajokautta. Talven sitten tullessa todennäköisesti suurin osa kuskeista ei käy edes vilkaisemassa metallihepoa, korkeintaan siirtää tieltä pois kun tarvitsee sittenkin päästä sinne tallin takakulmaan...kuulostaako tutulta?

Aina kauden alkaessa / päättyessä kaivetaan popparit esiin ja odotetaan kuka ensimmäisenä kysyy öljyistä, lähinnä vaihtotarpeesta, delvacista, rvs:stä sekä polttoaineesta mahdollisine lisäaineineen. Hyvä niin, ollaan aktiivisia, mutta välillä tulee tunne että mites loppuosa prätkästä?

Kokeneen huoltokonkarin sanoja lainatakseni, öljynvaihto on halvinta huoltoa mitä prätkälle voi tehdä pesemisen lisäksi, joten tee edes se. Mutta on monta muutakin kohtaa jotka pyörässä kannattaa käydä läpi ennen talviunille laittoa. 

Kuinka moni meistä muistaa rasvata kaapelit, nipat, ketjut tai vaikka jalkatappien kiinnikkeet? Kuinka moni tarkistaa renkaiden / hihnan / ketjujen / tulppien / suodattimien kunnon? Entäs ne peräöljyt? Tai ottaa edes satulan irti ja tarkistaa montako oravaa jäi kyytiin kesän aikana.

Meillä on pitkä ja yleensä aika pimeät vuodenajat edessä, joten miksei samalla tsekattaisi prätkän huoltoa tarvitsevat osat rauhassa talven aikana, ilman minkäänlaista kiirettä. Tunti silloin, toinen tällöin ja prätkä on hyvissä ajoin valmiina tulevaa kautta varten.

Ai ettet tiedä miten jokin tehdään? Ensihätään saat apua netistä, juutuupi on täynnä videoita joita voi hyödyntää. Netistä löytyy huoltomanuaaleja ja jopa kirjoja saa ostaa halutessaan. Tai mitä jos liityt kerhoon ja pyydät porukalta neuvoa, aina löytyy joku joka tietää. Eikä kysymisesä ole mitään hävettävää, se kuuluu harrastukseen. Mutta harrastukseen kuuluu yhtä hyvin myös oma tekeminen, älä oleta jonkun olevan halukas tekemään prätkällesi ilmaista huoltoa ja vielä niin että katselet vain vierestä. Ja mitä jos korjattavat kohteet laitettaisiin kuntoon jo talvella, joko itse tai ammattikorjaamon toimesta.

Motivoidaksesi itseäsi tarttumaan asiaan, voit myös ajatella asiaa näin: eikö olisi mukavampi ajaa 100 km/h moottoripyörällä (ja ainoa konkreettinen suojaväline on kypärä) kun tietää että pyörä on huollettu, tarkistettu ja viimeisen päälle kunnossa?

Osa meistä ajoi tällä kaudella korkeintaan muutaman tuhannen kilometriä, osan taas rullatessa reilusti yli 20 tkm. Prätkillä ajaminen on se juttu, jonka takia näissä jutuissa ollaan mukana. Ja sitä enemmän saat ajettua kun ensin tutustut kunnolla pyörääsi talven aikana. 

Tai lue ainakin se prätkän mukana tullut ohjekirja, siitä on hyvä aloittaa.

Hyvää syksyä toivotellen,

The Customrides

Edellinen Matkalle moottoripyörällä...
Seuraava Ajokausi korkattu?