Jatka sisältöön
Huomioita menneeltä ajokaudelta

Huomioita menneeltä ajokaudelta

No niin, uusi vuosi on käynnistynyt ja monella polttelee jo uusi ajokausi mielessä.

Viime kesä oli koronasta huolimatta reipas ajokesä ja kelit suosivat. Muutamia havaintoja ajattelimme kuitenkin jakaa kollegoiden kanssa, noutopisteellä kun kävi varsin kattava otos prätkäheeboja.

Tämä kirjoitus ei ole millään muotoa kaupallinen, pelkästään aitoja huomioita kanssamotoristeista yhteisesti jaettavaksi.

Prätkien huolto

Yllättävän monella kuskilla näytti kesän aikana olevan allaan pyörä jota ei oltu joko edes pesty koko kauden aikana, öljyjä vaihdettu, suodattimia vaihdettu, nesteitä tarkistettu tai renkaita edes vilkaistu ennen ajoon lähtöä. Voisi jopa sanoa että laiskuutta oli havaittavissa, vaikka kyse on omasta ajomukavuudesta ja/tai turvalisuudesta.

Kuulimme myös kesän aikana monesti "kaikkien alojen asiantuntijoita", joiden ehdottomia mielipiteitä oli mm. että ilman RVS:ää tai Delvaccia ei vaan pärjää tai että "..eihän niillä öljyillä ole vielä ajettu edes 15K kilometriä". Tai että pyörässä saa käyttää vain synteettistä öljyä...vaikka pyörän valmistushetkellä synteettistä öljyä ei edes vielä oltu keksitty...

Mutta pointti oli, miksi siis ostaa prätkä jos siitä ei pidä huolta?

Ajovarusteiden kunto

Entäs kypärät, takit, housut, kengät ja rukkaset? Paras tapaus meillä taisi olla kaveri joka tuli reilun 200 km matkan t-paidalla, tavallisilla farkuilla, tennareilla, ilman ajokäsineitä ja kypärä oli valehtelematta yli 10 vuotta vanha. Just.

Tiesitkö että kypärä pitäisi vaihtaa viimeistään kun sille tulee 5 vuotta täyteen? Ja etkö ole nähnyt videota esim. "juutuubista" miltä näyttää kaverin takapuoli kun liukuu asfaltilla tavallisilla farkuilla?

Jokainen joka on kaatunut prätkällä, osaa arvostaa kunnon kypärää ja muita ajovarusteita, jotka on tarkoitettu suojaamaan kaaduttaessa. Ne voivat olla kuumia helteellä, mutta muista että eurolla saa maksimissaan euron arvoisen tuotteen. Laatu maksaa.

Onneksi pääosalla meillä vierailleista oli edes kypärä ok kunnossa. Kuitenkin jäi liian usein vaikutelma että kuski oli laittanut kaikki rahansa pyörään ja sitten muihin varusteisiin ei jäänyt varaa. Paras taisi olla tapaus jossa pyörä oli maksanut 35K ja kypärä oli liian kallis jos se maksaa yli 100 euroa.

Moottoripyörien koko

Kaikki ovat varmaan kuulleet tarinoita aloittelevista prätkäilijöistä, joidne pitää heti saada mahdollisimman iso pyörä? No, viime kesän kokemuksiin viitaten, voimme todellakin vahvistaa että näitä kuskeja oikeasti löytyy ja jopa varttuneemmistakin kuskeista.

Melkein viikottain meillä poikkesi kuskeja joiden ensimmäinen pyörä saattoi olla 1500 kuutioinen tai jopa suurempi. Hitaasti ajaminen ei onnistunut pääsääntöisesti ollenkaan, pihassa kääntäminen ei onnistunut ilman peruutteluja jne. Kuulimme myös eräälle näistä aloittelijoista käyneestä ikävästä tapahtumasta, mutta onneksi vakavimmilta vahingoilta säästyttiin.

Jos olet aloittelemassa prätkäilyä, poikkea kylässä meillä, kaverilla tai ota yhteyttä kerhoon niin aina saat neuvoja miten pääset harrastuksessasi liikkeelle fiksusti. Oikea prätkä + kurssit kun on hankittu, sitten se on vain kokemuksen keräämistä. Liity kerhoon tai aja kokeneemman kaverin kanssa, aina opit uutta.

Asenne

Muista että aina jäät kakkoseksi jos otat yhteen auton, tolpan, kaiteen ym. kanssa. Koheltamisessa on vain ajan kysymys milloin sattuu.

Muutama "wannabe" bikerin nuorempi tekele kävi hallilla pullistelemassa, ilmeisesti suoraan SOA:n katsomisen jälkeen. Rengasta piti polttaa ja huudattaa oikein kunnolla. Ja ainakin satanen oli vauhtia alueella jossa nopeusrajoitus oli aivan jotain muuta. Ei näin.

Liikenteessä ei ole koskaan kysymys pelkästään itsestäsi. Joillekkin sen ymmärtäminen tuntui olevan hieman vaikeaa.

Olemme todennäköisesti kaikki koheltaneet joskus, revitelleet mopoja, ajaneet ylinopeutta, saattaneet ohitella sulkuviivan kohdalla jne. Mutta aikaa myöten sitä on oppinut mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Ja viimeistään silloin kun faija ei enää maksanut harrastusta.

Oikeasti, sovitaanko että me kokeneemmat otamme tulevana suvena tavaksi neuvoa kokemattomia, rohkaistaan hienon harrastuksen pariin ja ollaan kannustavia.

Liivit tai merkit eivät tee kenestäkään huippukuskia, sen tekee korvien väli.

Edellinen Customride goes Hervanta!
Seuraava Hyvää uutta vuotta 2022!