Ostimme tämän Lindstrandsin pienemmän takalaukun pari vuotta sitten vaimon pyörään. Itselläni on ollut käytössä yli 10 vuoden ajan samanlainen, mutta isompi takalaukku. Tosin isomman laukun valmistajana oli tuolloin Jofama, mutta tuote on käytännössä aivan sama kuin Lindstrandsin valmistama 52 litrainen takalaukku.
42:n ja 52:n litran laukut ovat rakenteeltaan ja materiaaliltaan aivan samanlaiset, joten vain koko erottaa nämä toisistaan. Laukussa on kolme vetoketjulla suljettavaa taskua, joissa on vedenpitävät sisäpussit. Matkoilla nuo sisäpussit ovat osoittautuneet täysin vedenpitäviksi, kun ne vain oppii sulkemaan oikein. Taskujen vetoketjut ovat erittäin hyvälaatuiset ja kestävät. Lisäksi laukun ulkopuolella on verkkotaskut, joihin on kätevä laittaa juomapullo, sadeasu tai muuta nopeasti esille otettavaa tavaraa. Verkkotaskuissa olevat tavarat saa kiristettyä paikalleen taskun ulkopuolisilla kuminauhoilla.
Laukun mukana tulee kiinnityshihnat ja siinä on laadukkaat kiinnityssoljet, joilla laukun saa kiinnitettyä oikeastaan mihin tahansa pyörään. Kuvissa laukku on kiinnitetty pyörään laukkuun kuulumattomilla punaisilla hihnoilla. Laukun pohjassa oleva liukastussuoja estää laukkua liikkumasta paikaltaan, olipa alla satula tai lokasuoja.
Laukku on taattua Lindstrands-laatua. Vetoketjut, päällysmateriaali, sisäpussit ja kuminauhat tehty kovaakin käyttöä kestävistä materiaaleista. Myös laukun tukeva kantokahva on osoittautunut kestäväksi, vaikka laukku on pakattu aivan täyteen. Lisäksi laukku sopii ulkonäkönsä puolesta oikeastaan kaikkiin pyörämalleihin.
Mikäli tarvitset tilavan, laadukkaan ja pyörääsi hyvin istuvan takalaukun järkevällä hinnalla, niin tässä siulle olisi sellainen. Suosittelen!
Linkit:
]]>
Mutta minne ja kenen kanssa?
Ensin pitää tietysti päättää, että minne, milloin ja kuinka pitkälle reissulle pyörän keula suunnataan tulevana ajokautena. Onko mielessä kotimaanmatkailu vai ulkomaat? Moottoripyöräilyyn liittyviä keskustelupalstoja luetaan, kavereiden reissukokemuksia ja omia mielihaluja kuunnellaan, google mapsilla lasketaan kokonais- ja päivämatkoja ja matkabudjettia ruuvataan realistiseksi. Sitten mietitään matkaseuraa. Lähdenkö yksin, puolison, kaverin tai jopa isomman porukan kanssa? Jos matkaan on lähdössä useampi lähtijä, onko kaikilla saman suuntaisia tavoitteita ja toiveita reissun suhteen? Ajetaanko ajamisen vuoksi vai onko matkalta odotettavissa muitakin elämyksiä ja käyntikohteita?
Ajovarusteista
Ajovarusteiden päivitys tulee mieleen viimeistään talven ja kevään aikana järjestettävillä mp-messuilla ja -näyttelyissä. Onko kypärä tai ainakin sen visiiri aikansa palvellut? Onko ne 10 vuotta vanhat ajokäsineet muka oikeasti vedenpitävät ja löytyykö matkaan muutamat erilaisiin olosuhteisiin sopivat käsineet? Entäs ajoasu? Tietysti sekin on taas talven aikana kutistunut, kuten se on tehnyt aikaisempinakin vuosina. Ajokenkienkin suhteen, se vanha vitsi vedenpitävyydestä kenkien sisäpuolella saattaa pullahtaa mieleen edellisen kesän reissuja muistellessa. Olisiko aika päivittää itselle ja kumppanille sellaiset ajovarusteet, jotka pitävät veden niiden ulkopuolella? Ja saako hellekelien sattuessa tuuletuksenkin toimimaan ilman ajovarusteista luopumista? Kylmissään ja märkänä matkanteko ei ole oikeasti kovinkaan miellyttävää, kuten ei myöskään lämpöhalvauksen rajamailla. Ja onko mahdolliset kypäräpuhelimet edelleen kunnossa ja onko navigaattori päivitetty?
Kuljetuskapasiteetista
Yhtään pidemmälle reissulle pitää tietysti ottaa mukaan hieman vaihtovaatteita sekä muuta tarpeellista tavaraa. Jotkut pärjäävät parinkin viikon reissun hammasharjalla ja luottokortilla, kun jotkut ottavat mukaan koko vaatekaapin, kaiken mahdollisen elektroniikan ja oikeastaan koko elämän. Onko edellisen kesän reissuilta opittu mitään? Kastuiko vaatteet sivulaukuissa ja tippuiko sinne tänne kiinnitetyt pussukat matkalle? Olisiko siis tarvetta miettiä uusien sivulaukkujen, tankkilaukun tai vaikka vedenpitävän repun ostamista?
Moottoripyörästä
Ja sitten se moottoripyörä! Onko se osoittautunut hyväksi juuri sinun moottoripyörämatkailua varten? Onko ajoasento hyvä hieman pitempääkin päivämatkaa varten? Pystytkö käsittelemään sitä varmuudella hieman epämiellyttävissäkin paikoissa ja teillä? Tykkäätkö ajaa lomareissun puhtain käsin vai pidätkö yllättävistä haasteista pyörän tekniikan kanssa myös tien päällä? Onko kaikki tarvittava tehty moottoripyörän luotettavuuden ja turvallisuuden eteen jo edellisen ajokauden päätyttyä vai onko hommat jätetty keväälle?
Jopas tuli paljon kysymysmerkkejä, joita yritän oikaista suoremmaksi sitten seuraavassa osassa.
]]>
Ja joka kauden päätteeksi alkaa "naamakirjassa" perinteinen melankolinen kommentointi kuinka prätkä on jouduttu siirtämään talvisäilöön ja nyt joutuu odottamaan tulevaa ajokautta. Talven sitten tullessa todennäköisesti suurin osa kuskeista ei käy edes vilkaisemassa metallihepoa, korkeintaan siirtää tieltä pois kun tarvitsee sittenkin päästä sinne tallin takakulmaan...kuulostaako tutulta?
Aina kauden alkaessa / päättyessä kaivetaan popparit esiin ja odotetaan kuka ensimmäisenä kysyy öljyistä, lähinnä vaihtotarpeesta, delvacista, rvs:stä sekä polttoaineesta mahdollisine lisäaineineen. Hyvä niin, ollaan aktiivisia, mutta välillä tulee tunne että mites loppuosa prätkästä?
Kokeneen huoltokonkarin sanoja lainatakseni, öljynvaihto on halvinta huoltoa mitä prätkälle voi tehdä pesemisen lisäksi, joten tee edes se. Mutta on monta muutakin kohtaa jotka pyörässä kannattaa käydä läpi ennen talviunille laittoa.
Kuinka moni meistä muistaa rasvata kaapelit, nipat, ketjut tai vaikka jalkatappien kiinnikkeet? Kuinka moni tarkistaa renkaiden / hihnan / ketjujen / tulppien / suodattimien kunnon? Entäs ne peräöljyt? Tai ottaa edes satulan irti ja tarkistaa montako oravaa jäi kyytiin kesän aikana.
Meillä on pitkä ja yleensä aika pimeät vuodenajat edessä, joten miksei samalla tsekattaisi prätkän huoltoa tarvitsevat osat rauhassa talven aikana, ilman minkäänlaista kiirettä. Tunti silloin, toinen tällöin ja prätkä on hyvissä ajoin valmiina tulevaa kautta varten.
Ai ettet tiedä miten jokin tehdään? Ensihätään saat apua netistä, juutuupi on täynnä videoita joita voi hyödyntää. Netistä löytyy huoltomanuaaleja ja jopa kirjoja saa ostaa halutessaan. Tai mitä jos liityt kerhoon ja pyydät porukalta neuvoa, aina löytyy joku joka tietää. Eikä kysymisesä ole mitään hävettävää, se kuuluu harrastukseen. Mutta harrastukseen kuuluu yhtä hyvin myös oma tekeminen, älä oleta jonkun olevan halukas tekemään prätkällesi ilmaista huoltoa ja vielä niin että katselet vain vierestä. Ja mitä jos korjattavat kohteet laitettaisiin kuntoon jo talvella, joko itse tai ammattikorjaamon toimesta.
Motivoidaksesi itseäsi tarttumaan asiaan, voit myös ajatella asiaa näin: eikö olisi mukavampi ajaa 100 km/h moottoripyörällä (ja ainoa konkreettinen suojaväline on kypärä) kun tietää että pyörä on huollettu, tarkistettu ja viimeisen päälle kunnossa?
Osa meistä ajoi tällä kaudella korkeintaan muutaman tuhannen kilometriä, osan taas rullatessa reilusti yli 20 tkm. Prätkillä ajaminen on se juttu, jonka takia näissä jutuissa ollaan mukana. Ja sitä enemmän saat ajettua kun ensin tutustut kunnolla pyörääsi talven aikana.
Tai lue ainakin se prätkän mukana tullut ohjekirja, siitä on hyvä aloittaa.
Hyvää syksyä toivotellen,
The Customrides
]]>Jos olet kädet täristen vetämässä ajovarusteita päälle, muista kuitenkin tehdä perustarkistus prätkälle (ja itselle) ennen liikkeelle lähtöä.
Ainakin seuraavat asiat pitää ehdotomasti tarkistaa:
1. Rengaspaine
Ei riitä että olet syksyllä tsekannut paineen ennen talvisäilytykseen siirtoa. Yllättävän vähäinenkin paineen alentuma saa prätkän käyttäytymään eri tavalla.
2. Renkaiden kunto
Ei se rengas niin paljoa maksa että väkisin kannattaa ajaa 10 vuotta vanhoilla tai liian pienellä urasyvyydellä varustetuilla renkailla. Ainoa kohta joka pitää sinut tiessä kiinni on rengas, älä siis kitsaile terveytesi kustannuksella.
3. Hallintalaitteiden kunto
WD-40 / vast. on tässäkin kaveri eli näytä voiteluainetta sinne mihin pitää. Testaa myös ennen kahvan kaakkoon vääntämistä että ajovalot, vilkut ja jarrut toimivat kuten pitää.
4. Ajovarusteiden kunto
Joskus on aika luopua 10 vuotta hyvin palvelleesta kypärästä tai kertaalleen kaadutuista ajofarkuista. Laita varustepuoli kuntoon, myös ne kehittyvät vuodesta toiseen, ei pelkästään prätkät.
5. Ruosteenpoisto kuskin osalta
Ei tarkoita pelkästään vessassa käyntiä, vaan myös ajoturvallisuuteen vaikuttavien asioiden kertausta. Jos et mielestäsi jouda EAK-kursseille / vast., käy ainakin kertaamassa jarrutus, väistäminen, hidasajo jne. esim. tyhjällä parkkipaikalla ajan kanssa.
Se ei ratkaise kauanko olet ajanut vaan miten.
6. Asenne kuntoon
Et ole yhtään sen kovempi kuski vaikka kuinka vinguttaisit rengasta liikenteessä ja kerjäisit huomiota. Liikenteessä et ole koskaan yksin, tekemisesi vaikuttavat myös muihin tiellä liikkujiin.
Järki päässä, kunnon ajovarusteilla ja ennen kaikkea kunnossa olevalla prätkällä ajaessa pääset parhaiten kiinni siihen miksi oikeasti ajat...fiilikseen.
Laita ainakin perusasiat kuntoon niin nautit tulevasta ajokaudesta juuri niin kuin pitääkin eli turvallisesti tien päällä.
Nähdään liikenteessä!
]]>Kypärän valintaa helpottamiseksi kokosimme vinkkejä, joiden avulla voit valmistautua kypärän ostamiseen ja varmistaa että saat mieluisan kypärän.
Ensimmäinen asia, joka on otettava huomioon, on pään muoto. Käytännössä kypärävalmistajilla on käytössään 3 erilaista pään muotoa. Pitkä soikea (long oval), keskikokoinen (intermediate) ja pyöreä (round oval). Kun tiedä millainen pään muoto sinulla on, auttaa se haarukoimaan sopivia kypäriä. Jos päädyt ostamaan kypärän joka ei sovi sinulle oikein, voi se olla pahimmillaan erittäin tuskallista varsinkin pitempien ajomatkojen yhteydessä. Kun testaat kypärää, pidä sitä päässäsi ½ tuntia, jotta mahdolliset ongelmakohdat löytyvät. Jos kypärä tuntuu epämiellyttävältä, hylkää kypärä heti äläkä usko väitteitä, joiden mukaan ”pehmusteet kyllä muotoutuvat”. Mikäli kipupisteet ovat päälaella, ovat pehmusteet siellä yleensä hyvin ohuet ja pehmentymistä ei voi tapahtua. Jos taas paineen tunne on poskissa, on siellä taas enemmän pehmustetta ja mainittu pehmusteiden muotoutuminen on mahdollista. Jos kypärä tuntuu muuten hyvältä päässä, voidaan useimmissa kypärämalleissa poskipehmusteet myös vaihtaa eri kokoisiksi. Kysy rohkeasti vaihtoehtoja tai neuvoa myyjältä.
Sinun on tiedettävä minkä kokoinen pääsi on. Monet kaupat käyttävät kokotaulukoita ja varsinkin jos päätät ostaa kypärän verkkokaupasta, tämä on ainoa tapa varmistaa oikea koko. Kun mittaat päätäsi, käytä mittanauhaa ja mittaa päänympärys juuri kulmakarvojen yläpuolelta pään takaosan paksuimpaan kohtaan. Mittaa muutaman kerran ja pyydä tarvittaessa apua.
Kypärää valitessasi sinun tulee myös varmistaa, että otat huomioon ajoasennon, jossa olet suurimman osan ajasta, kuinka kauan ajat kerrallaan ja millaisissa sääolosuhteissa yleensä ajat. Sinun kannattaa ehdottomasti hankkia arvokkaampi kypärä, mikäli ajat pitkiä matkoja kaikissa sääolosuhteissa. Halvempi kypärä taas voi olla oikea vaihtoehto jos ajat vain lyhyitä lenkkejä hyvällä kelillä. Mieti myös tarkkaan, haluatko kypäräsi sisältävän valinnaisia lisävarusteita, kuten kypäräpuhelimen tai erikoisvisiirin.
Seuraava asia, joka sinun on tarkasteltava, on turvallisuusluokitukset. Varmista että kypäräsi täyttää kaikki nykyiset määräykset. Kypärän tulee olla ECE 22.02 -säännösten mukainen. Nämä asettavat kypärän suojaustason Euroopassa, joten varmista, että kypäräsi täyttää tämän standardin. Voit tarkistaa tämän Sharp Safety Scheme -verkkosivustolta. Huomioithan että EU:n alueella ei ole laillista ajaa muilla sertifikaateilla, kuten esim. jenkeissä käytetyllä DOT-sertillä.
On melko yksinkertaista sanoa, että jos törmäät, oli se kuinka vakava tai pieni kolari tahansa, sinun tulee vaihtaa kypäräsi. Vaikka vaurioita ei ehkä ole näkyvissä, vuoraukset voivat olla vaurioituneet, eivätkä ne siksi tarjoa riittävästi suojaa. Varmista, että hankit riittävän hyvän kypärän kolarin varalta, ei pelkästään ajomukavuuden tai hinnan kannalta.
Päätä kuinka paljon olet valmis maksamaan. Ja vaikka kuinka mielelläsi haluat säästää rahaa, älä koskaan osta käytettyä kypärää. Et voi olla varma onko kypärä esim. pudotettu tai onko se ollut kolarissa. Mikäli kypärä on jollakin tapaa vahingoittunut, saattaa sen suojauskyky olla murto-osa siitä mitä virheettömällä kypärällä on.
Kun olet löytänyt sopivan kypärämallin ja sovitat kypärää, muista ehdottomasti tarkistaa kuinka kypärä liikkuu sivusuunnassa päätä ravistellessa puolelta toiselle. Oikein istuva kypärä liikkuu hyvin vähän ja jos kypärä on liian iso, se istuu löysästi sekä heiluu ravistelun aikana. Jos kypärä taas on liian pieni, tiedät sen heti kun koitat saada sen päähäsi. Liian iso kypärä taas tuntuu usein, ainakin aluksi, hyvin miellyttävältä päässä, eikä kipupisteitä synny. Mutta jos joudut onnettomuuteen, saattaa liian iso kypärä pahimmillaan taittaa niskasi ja tappaa sinut.
Alla on lueteltu erilaisia kypärätyyppejä selkeyttämään valintaa:
Avokypärät (open face): Nimensä mukaisesti jättää kasvot paljaiksi, ovat yleensä muita kypäriä kevyempiä. Luonnollisesti hyvä tuuletus, mutta edellyttää kunnolliset ajolasit. Ei suojaa kasvoja ajon aikana tai onnettomuustilanteessa. Suositellaan käytettäväksi tuulisuojalla / batwingillä varustetun mootoripyörän kanssa.
Umpikypärä (full-face): Nämä tarjoavat eniten suojaa, koska ne peittävät hyvin pään alueen iskuilta. Kypärässä on usein visiiri, jonka voi kääntää ylös tai alas, mutta muu osa kypärästä on kiinteää eikä säädettävissä millään tavalla.
Modulaariset kypärät (avattavat): Näissä kypärissä leukaosan voi kääntää ylös yhdessä visiirin kanssa, jolloin voit ajaa kuin sinulla olisi avokypärä tai umpikypäränä. Ajomukavuus käytännössä sama kuin touring-kypärillä.
Touringkypärät: Hyvä tasapaino tasaisesti jakautuneen painon kanssa ja hyvä äänenvaimennus, mutta eivät vaimenna tärkeitä ääniä. Hyvä tuuletus on erityisen tärkeää varsinkin kuumalla säällä. Erityisen mukava pitkillä matkoilla.
Dual sport -kypärät: Nämä ovat katu- ja crossi-/endurokypärän risteys. Sisältää off road -tyyliä yhdistettynä aerodynaamisuuteen.
Kypärä on ylivoimaisesti tärkein suojavaruste, joten tee itsellesi palvelus ja käytä valintaan aikaa. Olet tekemässä valintaa tärkeimmän ruumiinosan suojaamista.
Tutki, vertaa ja testaa. Repeat. Ja kysy tarvittaessa neuvoa, sitä varten myyjät ovat olemassa.
]]>Nykyiset tilamme Kangasalla eivät ole tähän toimintaan olleet parhaat mahdolliset. Tähän kun vielä lisätään showroomiamme kohdanneet käytännön haasteet (mm. korona), katsoimme parhaaksi vaihtaa toimitilojamme hieman käytännöllisempään suuntaan.
Näin ollen: CUSTOMRIDE MUUTTAA HERVANTAAN, joka ilmeisesti ei siis vielä ole oma valtionsa, eikä edes kaupunkinsa vaan kuuluu edelleen osaksi Tamperetta. Uusi osoitteemme on jatkossa Hepolamminkatu 51, 33720 Tampere.
Nyt meillä on erillinen korjaamo/huolto/rakentelutila käytössämme, jos vaikka saataisiin maailmalle hienoja moottoripyöriä aikaan. Tämän lisäksi tilamme mahdollistavat myös esimerkiksi öljyjen vaihdot tiloissamme sekä muut pienemmät korjaus/huoltotoimenpiteet.
Mutta no worries, emme missään tapauksessa aio unohtaa uskollista kävijäkuntaamme vaan jatkossakin meillä tulee olemaan vähintään piste verkkokaupan noutotilauksille ja kuka tietää, ehkäpä saamme sinne myös jotain häppeninkiä järjestettyä. Ja kahviakin saatta vielä saada, mikäli Jouni jaksaa keittää…
Ja mikä parasta, uusi osoitteemme mahdollistaa entistä paremmin kaikenlaisten tapahtumien järjestämisen, mm. ensi kesän Kyrsäajoja siis odotellen!
]]>Viime kesä oli koronasta huolimatta reipas ajokesä ja kelit suosivat. Muutamia havaintoja ajattelimme kuitenkin jakaa kollegoiden kanssa, noutopisteellä kun kävi varsin kattava otos prätkäheeboja.
Tämä kirjoitus ei ole millään muotoa kaupallinen, pelkästään aitoja huomioita kanssamotoristeista yhteisesti jaettavaksi.
Yllättävän monella kuskilla näytti kesän aikana olevan allaan pyörä jota ei oltu joko edes pesty koko kauden aikana, öljyjä vaihdettu, suodattimia vaihdettu, nesteitä tarkistettu tai renkaita edes vilkaistu ennen ajoon lähtöä. Voisi jopa sanoa että laiskuutta oli havaittavissa, vaikka kyse on omasta ajomukavuudesta ja/tai turvalisuudesta.
Kuulimme myös kesän aikana monesti "kaikkien alojen asiantuntijoita", joiden ehdottomia mielipiteitä oli mm. että ilman RVS:ää tai Delvaccia ei vaan pärjää tai että "..eihän niillä öljyillä ole vielä ajettu edes 15K kilometriä". Tai että pyörässä saa käyttää vain synteettistä öljyä...vaikka pyörän valmistushetkellä synteettistä öljyä ei edes vielä oltu keksitty...
Mutta pointti oli, miksi siis ostaa prätkä jos siitä ei pidä huolta?
Entäs kypärät, takit, housut, kengät ja rukkaset? Paras tapaus meillä taisi olla kaveri joka tuli reilun 200 km matkan t-paidalla, tavallisilla farkuilla, tennareilla, ilman ajokäsineitä ja kypärä oli valehtelematta yli 10 vuotta vanha. Just.
Tiesitkö että kypärä pitäisi vaihtaa viimeistään kun sille tulee 5 vuotta täyteen? Ja etkö ole nähnyt videota esim. "juutuubista" miltä näyttää kaverin takapuoli kun liukuu asfaltilla tavallisilla farkuilla?
Jokainen joka on kaatunut prätkällä, osaa arvostaa kunnon kypärää ja muita ajovarusteita, jotka on tarkoitettu suojaamaan kaaduttaessa. Ne voivat olla kuumia helteellä, mutta muista että eurolla saa maksimissaan euron arvoisen tuotteen. Laatu maksaa.
Onneksi pääosalla meillä vierailleista oli edes kypärä ok kunnossa. Kuitenkin jäi liian usein vaikutelma että kuski oli laittanut kaikki rahansa pyörään ja sitten muihin varusteisiin ei jäänyt varaa. Paras taisi olla tapaus jossa pyörä oli maksanut 35K ja kypärä oli liian kallis jos se maksaa yli 100 euroa.
Kaikki ovat varmaan kuulleet tarinoita aloittelevista prätkäilijöistä, joidne pitää heti saada mahdollisimman iso pyörä? No, viime kesän kokemuksiin viitaten, voimme todellakin vahvistaa että näitä kuskeja oikeasti löytyy ja jopa varttuneemmistakin kuskeista.
Melkein viikottain meillä poikkesi kuskeja joiden ensimmäinen pyörä saattoi olla 1500 kuutioinen tai jopa suurempi. Hitaasti ajaminen ei onnistunut pääsääntöisesti ollenkaan, pihassa kääntäminen ei onnistunut ilman peruutteluja jne. Kuulimme myös eräälle näistä aloittelijoista käyneestä ikävästä tapahtumasta, mutta onneksi vakavimmilta vahingoilta säästyttiin.
Jos olet aloittelemassa prätkäilyä, poikkea kylässä meillä, kaverilla tai ota yhteyttä kerhoon niin aina saat neuvoja miten pääset harrastuksessasi liikkeelle fiksusti. Oikea prätkä + kurssit kun on hankittu, sitten se on vain kokemuksen keräämistä. Liity kerhoon tai aja kokeneemman kaverin kanssa, aina opit uutta.
Muista että aina jäät kakkoseksi jos otat yhteen auton, tolpan, kaiteen ym. kanssa. Koheltamisessa on vain ajan kysymys milloin sattuu.
Muutama "wannabe" bikerin nuorempi tekele kävi hallilla pullistelemassa, ilmeisesti suoraan SOA:n katsomisen jälkeen. Rengasta piti polttaa ja huudattaa oikein kunnolla. Ja ainakin satanen oli vauhtia alueella jossa nopeusrajoitus oli aivan jotain muuta. Ei näin.
Liikenteessä ei ole koskaan kysymys pelkästään itsestäsi. Joillekkin sen ymmärtäminen tuntui olevan hieman vaikeaa.
Olemme todennäköisesti kaikki koheltaneet joskus, revitelleet mopoja, ajaneet ylinopeutta, saattaneet ohitella sulkuviivan kohdalla jne. Mutta aikaa myöten sitä on oppinut mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Ja viimeistään silloin kun faija ei enää maksanut harrastusta.
Oikeasti, sovitaanko että me kokeneemmat otamme tulevana suvena tavaksi neuvoa kokemattomia, rohkaistaan hienon harrastuksen pariin ja ollaan kannustavia.
Liivit tai merkit eivät tee kenestäkään huippukuskia, sen tekee korvien väli.
]]>Let's be careful out there!
]]>Ollaan yhdessä ylpeitä suomalaisuudesta ja kiitollisia veteraaneille.
]]>Kortteja on saatavilla 25€, 50€, 75€, 100€ ja 150€ arvoisina.
Ilahduta motoristikaveria tai -puolisoa lahjalla joka on aina mieleinen.
]]>Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkin myöntämisen ensisijaisena kriteerinä on aina se, että tuotteen on oltava valmistettu tai palvelun tuotettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus palvelun omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen, on oltava vähintään 50 prosenttia. Palvelu-Avainlippua hakevalla yrityksellä on myös oltava merkittävä kotimainen omistusosuus, Suomessa toimiva johto ja yrityksen pääkonttorin tulee sijaita Suomessa.
Avainlippu-merkki tunnetaan Suomessa erittäin hyvin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan käytännössä kaikki yrityspäättäjät ja kuluttajat tuntevat Avainlipun. Suomalaisista suurin osa (75 %) on myös sitä mieltä, että Avainlippu vaikuttaa ostopäätöksiin positiivisesti ja noin puolet suomalaisista yhdistää Avainlippu-merkkiin vastuullisuuden.
Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu toteaa, että kotimaisen palvelun hankinta koetaan yhteiskunnallisena vaikuttamisena ja vastuullisena arvovalintana, joka edesauttaa suomalaista kilpailukykyä ja hyvinvointia.
- Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, turvallisuudesta, vastuullisuudesta sekä työllistävyydestä. Avainlipun kautta yritykset voivat viestiä tärkeistä arvoista asiakkaille ja muille sidosryhmilleen. 92 prosenttia Avainlippua kantavista yrityksistä sanookin, että merkki tukee tuotteiden ja palveluiden myyntiä, Mentu kertoo.
Lisätietoja
Customride Finland Oy, Jouni Mikkola, jouni@customride.fi, puh. 045 1234 118
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi
Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlippua kantaa yhteensä noin 5000 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. www.suomalainentyo.fi/yrityksille/avainlippu/
Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Tehtävämme on kannustaa valitsemaan työtä Suomeen. www.suomalainentyo.fi
]]>