Jatka sisältöön
SCORPION EXO-Combat Evo Solid

SCORPION EXO-Combat Evo Solid

Testaaja: Mikko Lehto

SCORPION EXO-Combat Evo Solid, kypärä, mattamusta XL

Tällainen lähti eilen testiin. Kerrotaan nyt alkuun sen verran että olen vannoutunut avokypärien kannattaja, joskin aina pidemmillä ajomatkoilla ja huonolla kelillä kiroan suuntautumistani. Pääsääntöisesti ajelen kuitenkin suhteellisen lyhyitä matkoja ja hyvällä kelillä.

Aloitamme ulkonäöstä:

- Onhan se komea!! Leukasuojan muotoilu tuo väkisinkin mieleen Storm Trooper-kypärän Tähtien Sodasta, eikö jossain niissä uusissa ollutkin mustia trooppereita? Vaimoni sanoin (jostain syystä hänelle ei tähtien sota tullut mieleen…): ”Näytät ihan joltain salamurhaajalta jostain action-leffasta!”

- Ilman leukasuojaa aika normaalin avokypärän näköinen mutta silloinkaan vaikutelma ei ole ”halpa”.

Käyttö:

- Leukasuoja irtoaa helposti jopa silloin kun kypärä on päässä, sivuilta molemmin puolin löytyy napit joita painamalla leukasuoja melkeinpä putoaa irti. Laatikossa tuli mukana klipsit joilla saa leukasuojan kiinnityksen kolot piiloon.

- Visiiri liikkuu kevyesti, se liukuu näppärästi leukaosaan kiinni ja myös ilmeisen tiiviisti. Ilman leukaosaa visiiri loppuu nenän kohdalle, eli sateella ainakin leuka kastuu… Visiiri ei ole täysin kirkas vaan se hieman hämärtää, aurinkoisella kelillä kuitenkin vaatii aurinkolasit.

- Kypärä on kevyt, reilusti normaali umpikypärää kevyempi ja kun leukaosan irrottaa niin silloin on ainakin minun avokypärääni kevyempi.

Ominaisuudet:

- Kypärä ei ole hiljaisin mahdollinen, hieman se humisee. Vertailukohtana vanha umpikypärä ja näissä humina suurin piirtein samaa tasoa, erona kuitenkin se että vanha umppari viheltää jos ajaa visiiri auki… Itseäni ei (koska avokypärään olen tottunut) humina häiritse mutta jos ajat pääasiassa superhiljaisella umpikypärällä niin ero saattaa olla häiritsevä. Humina ei kuitenkaan määräänsä enempää lisäänny vaikka nopeus kasvaakin ja mielestäni on aivan siedettävä,  moottoritielläkin.

- Visiiriä en saanut huurustumaan, vaikka kuinka liikennevaloissa höngin. Tämä on hyvä! Kokeillaan sateella uusiksi.

- Pieniä risuja annan leukasuojassa olevalle kangaslärpäkkeelle (jonka fuktiota en ihan ymmärrä, vähentäisikö se ilmavirtausta kypärän sisään alakautta?). Se ei meinaa pysyä paikallaan ja joka kerta kun kypärän ottaa pois on lärpäke asetettava uusiksi paikalleen.

- Toinen leukasuojaan liittyvä puute liittyy ilmareikiin, niitä ei nimittäin saa kiinni. Viileällä ilmalla ajettaessa ilmavirta puskee läpi ja tuntuu kylmältä suun seudulla. Jostain syystä tämä tuntuu välillä inasen häiritsevältä vaikka luulisi tähän tottuneen kun avokypärän kanssa yleensä matkaa taitankin. Kun leukaosan ilmareikiä tarkastelen niin epäilen että sateella saattaa imeä myös vettä läpi, ainakin kovemmassa vauhdissa.

- Esittelytekstissä mainitaan että kypärän muotoilu helpottaa silmälasien käyttöä kypärän kanssa; ainakaan minun paksusankaisilla ajolaseilla tämä ei pitänyt paikkaansa.

- Itse kuvittelin että kypärän muotoilu rajaisi näkökenttää liian pieneksi mutta käytössä en tätä ilmiötä havainnut.

Kypärä on kevyt ja mukava käyttää, koko on ehkä hieman pienen puoleinen joten jos et pääse sovittamaan niin melkein kannattaa mieluummin ottaa isompi kuin pienempi koko.

Kypärä on todella hyvännäköinen, siitä erittäin iso plussa!

En ehkä suosittelisi kypärää jos tarkoitus on lähteä pidemmälle reissulle, varsinkin jos keli on huono. Lyhyemmille matkoille ja hyvällä kelillä aivan passeli ja toimiva kypärä. Hinta-laatu-suhde mielestäni kohdallaan.

Mainitaan vielä että kypärän ilmettä saa myös muutettua erilaisilla leukasuojilla ja nämäkin näyttäisivät olevan kohtuu hintaisia.

 

SCORPION EXO-Combat Evo Solid

- Plussat: Hyvännäköinen, kohtuu hintainen, kesäkelillä hyvä kypärä, hieman enemmän kuin avokypärä.

- Miinukset: Kylmällä kelillä viileä, hieman humisee (umpikypäräksi), itseäni leukalärpäke ärsyttää.

- Jos tyyli miellyttää niin ei missään tapauksessa huono ostos.

Edellinen artikkeli SCORPION EXO-920 EVO
Seuraava artikkeli OXFORD -lämpökahvat

Jätä kommentti

Kommentit pitää hyväksyä ennen julkaisua

* Pakollinen tieto