Jatka sisältöön
OXFORD -lämpökahvat

OXFORD -lämpökahvat

Testaaja: Mikko Lehto

Alkuun hieman taustaa:

En missään nimessä ole mikään mekaanikko enkä remonttireiska, mielessäni haluaisin olla pätevä ”Do It Yourself-mies” mutta koskaan mikään ei tunnu menevän kohtuudella.

Tallissa oleva pyörä on Kawasaki VN 15 vm. 91. Muutaman reenikerran jälkeen öljyt vaihtuu jo kohtuudella ja pienemmät ja nopeammat pikkuhuollotkaan eivät enää veny viikkoja kestäviksi projekteiksi…

Ja sitten itse asennukseen:

Paketti auki, tuntuisi sisältävän kaiken tarpeellisen, kahvoissa johdot paikoillaan, näppärästi merkattu jopa kätisyydet ettei lipsahda kahva väärälle puolelle.

Piuhojen päässä on liittimet suoraan akulle ja piuhaa on riittävästi. Toki isot pojat internetissä neuvoivat ettei kannata laittaa suoraan akkuun koska siinä on riski että jäävät päälle ja sitten onkin akku tyhjä. Koska omaan hankalan luonteenlaadun, kärsimättömän mielen ja ymmärrän sähköistä yhtä paljon kuin sika shakista, päätän vetää, näin aluksi, piuhat akkuun; helppoa ja kivaa.

Edelliseen pyörääni vaihdoin kerran kahvat, tuloksena oli vääntynyt ohjaustanko ja rikkinäinen peili, osasyynä saattoi olla se että irrotin vanhat kahvat ison kumivasaran avustuksella… Jospä tällä kertaa joku fiksumpi tapa? Kuten kuka tahansa nykyaikainen mekaanikko, ensin Youtube auki ja sieltä neuvot! 😊

Videolla kaveri kehottaa leikkaamaan vanhat tupet mattopuukolla siististi pois. Kiroan, en haluaisi rikkoa hyviä kahvoja ja sitä paitsi, ei mun mattopuukko taida riittää; nykyiset kahvat kun ovat kromia. Alan kaivaa kumivasaraa… Viedoalla kaveri totesi jotain paineilmalla irroittamisesta, kokeilisko sitä nyt ensin? Kompura käyntiin. Hetken aikaa polttelen tupakkia ja kuuntelen tuomionpäivän melua joka vanhasta kompurasta lähtee kun se yrittää kasata painetta kitusiinsa, nyt valmis ja eikun kokeilemaan.

Koska olen lähes fysiikan professori, eli luin siis yläasteella yhden valinnaisen kurssin fysiikkaa, keksin paineilman käyttötarkoituksen nopeasti, ensimmäisen puolen tunnin sisään… Kytkimen puoleinen kahva lennähtää kuin itsestään pois, WAU!!!

Videolla kaveri suihkutti Brakleenia uuteen tuppeen ennen asennusta, mullahan tossa purkillinen on, kokeillaan… Ja hupsista keikkaa, uusi kahva hyppää paikalleen kuin itsestään! Niin helpolla meni ettei voi pysyä? Vaan pitääpä tuo, menipä ongelmitta! Ja sitten kaasukahvan kimppuun!

Nyt ei paineilma autakkaan, ainakaan yhtä paljon. Paineilmalla ja isolla meisselillä kampeamalla sain kuitenkin kaasukahvankin suht nopeasti irti. Ja uusi tilalle, kohtahan on valmista… Vaan ei, kahva hyppää paikalleen mutta on inasen liian iso, eli ei tarraa kiinni. Paketin mukana tuli jokin välikappale nimenomaan kaasunpuolelle mutta hetken tutkiskelun jälkeen totean sen hyödyttömäksi.

Verenpaine alkaa kasvaa, mitäs mä nyt teen? Avaan oluen ja istahdan tupakille. Ja taas vanha konsti tepsi, silmiini osuu yksi paketin mukana tullut ”varmaan ihan turha” osanen, liimatuubi. Asiaa kolme sekuntia harkittuani otan liiman kätöseen ja levittelen sitä kaasun päälle, reilusti; mieluummin överit kuin vajarit, eiks niin?  Ja sitten kahva paikalleen, nyt odotellaan kuivumista. Jaa kuivuu näköjään nopeaan, etusormi on kiinni peukalossa, luonnollisesti. Vähän sitä brakleeniä päälle ja irtoaa vielä, huh.

Liima on kuivunut ja kahva kiinni, en usko että lähtee koskaan ehjänä irti… Sitten ne piuhat akulle. Penkki irti, akku on näemmä sen verran piilossa ettei suoraan saa liittimiä kiinni. Totean ettei nyt parane alkaa remuamaan, vanhat piuhat katkeaa satavarmasti jos alan niitä liikuttelemaan, ajokausikin alkanee ensi viikonloppuna! Päätän noudattaa isojen poikien neuvoja ja vetää sähköt lampun piuhoista. Samalla päätän etten itse aio alkaa väkertään vaan pyydän asiaan vihkiytyneen naapurin miehen avuksi.

Noh, palkasta sovittiin, ja naapuri tuli paikalle, vehkeiden kanssa. Hetken se puuhasi, laittoi kuulemma releen väliin ja kokeillaas että toimiiko. Ja toimiihan ne! On se kyllä kaunista kun joku osaa…

Sitten vain piuhat nätisti ja säädinyksikkö kiinni johonkin. Päädyn asentamaan säätimen vasemmalle sivulle ilmanputsareiden yläpuolelle, ei ehkä kätevin paikka mutten saanut sitä ”keskikonsoliin” riittävän siististi. Piuhat vetelin nippusiteillä muihin kiinni niin eivät liikaa lepata.

Nyt on valmista koeajolle! 😊

Tunnelma koeajon jälkeen, hyvä! Asiaan tietenkin vaikuttanee myös se että oli tämän kevään ensimmäinen ajeli kaiken kaikkiaan…

Kahvat lämpenivät hyvin, joskin hieman hitaasti. Voi olla että lampun johdot joihin kahvat liitettiin on sen verran ohuita ettei niistä tule ihan riittävästi virtaa mutta toimii kuitenkin. Teho kuitenkin riittää ja lämpö tuntui selkeästi myös hanskojen läpi ja sormet pysyivät lämpiminä koko puolen tunnin lenkin ajan vaikka ulkona ei 5 astetta lämpimämpi ollutkaan.

 

Yhteenveto:

- Hinta: 119€ (tarjouksessa 89€)

- Nopea toimitus

- Helppo asennus

- Kahvat ovat hyvännäköiset ja sopivat ainakin minun mielestäni pyörän tyyliin

Jos jotain negatiivista haetaan niin pakkauksessa olisi voinut olla hieman useampi nippuside, kolmella ei vielä kuuhun mennä ja kiva lisä olisi ollut jos mukana olisi tullut pieni pätkä kutistemuovia jotta saisi liitokset suojattua…

Kestävyys on toistaiseksi täysi kysymysmerkki mutta sekin selvinnee aikanaan.

Toistaiseksi olen vielä sitä mieltä että oli hyvä ostos enkä ainakaan vielä kadu, on kai sekin jo jotain! 😊

Edellinen SCORPION EXO-Combat Evo Solid

Jätä kommentti

Kommentit tarkistetaan spämmin varalta ennen julkaisua.

* Pakollinen tieto